Σάββατο 18 Ιανουαρίου 2014

Καλώς όρισες στο ελληνικό Πανεπιστήμιο [προσεχώς -αν όχι ήδη- Α.Ε.]

     
Ένα σύννεφο πλανιέται πάνω από τα πανεπιστήμια…
Το σύννεφο της νεοφιλελεύθερης πολιτικής και της αγοράς…
Μπορεί να είσαι πρώτο έτος κι αυτή εδώ να είναι η πρώτη σου συνέλευση…
Μπορεί να μην σε έχουν πει ξανά «συνάδελφο» και λέξεις όπως «νεοφιλελεύθερη» να σε ξενίζουν.
Τα πράγματα έτσι έχουν όμως, συνάδελφε, και δεν υπάρχουν άλλες λέξεις να τα πούμε…


Τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα, το ΕΚΠΑ, το τμήμα μας έχουν αλλάξει. Κάποια χρόνια πριν δεν θα τα έβρισκες σε αυτή την κατάσταση… Όχι πως το πριν το προτιμούσαμε, αλλά αποτελούσε προϊόν συλλογικών διεκδικήσεων και αγώνων.

Για να μην πάμε, όμως, πολύ πίσω…

Στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση το σχέδιο «Αθηνά» οδηγεί στη συρρίκνωση και αλλοίωση των ακαδημαϊκών χαρακτηριστικών της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Το δικό μας τμήμα συγκροτεί πλέον σχολή με το Οικονομικό και το Πολιτικό τμήμα της πρώην ΝΟΠΕ, αλλά και με το τμήμα Τουρκικών και Ασιατικών Σπουδών.
Το μέτρο της διαθεσιμότητας των 1.349 διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ  αποτελεί ένα ακόμη  συντριπτικό χτύπημα στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση με πολύ αρνητικά  αποτελέσματα  για τους φοιτητές, τους διδάσκοντες αλλά και όλη την κοινωνία, αφού η φοιτητική μέριμνα, η σίτιση, η φύλαξη, οι βιβλιοθήκες, οι γραμματείες Τμημάτων και Σχολών, τα κέντρα δικτύων και τα εργαστήρια θα καταρρεύσουν.
Από το ΕΚΠΑ φεύγουν 600 εργαζόμενοι, την θέση των οποίων θα αναλάβουν φθηνές εργολαβίες…
Την ίδια στιγμή, η ιδιωτική εκπαίδευση πριμοδοτείται με ένα σύνολο νόμων που καθιστούν τα πτυχία ισότιμα [ΙΕΚ=ΑΕΙ δηλαδή. Και για να το πούμε στη «γλώσσα» μας, το Εργαστήρι του Star θα ισούται με τα ΕΜΜΕ]. Με την ίδρυση δυο υπεροργανισμών ΙΝΕΔΙΒΙΜ και ΕΟΠΠΕΠ  παραχωρούνται στους ιδιώτες πολύτιμοι πόροι από το ΕΣΠΑ δια βίου καθώς και πελατεία από τους κλάδους που καταργούνται αν και είναι επαγγελματικά σημαντικοί.


Ανάξια αξιολόγηση…

Η ιδέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού θεσμού, στο βαθμό που αξιολόγηση σημαίνει αξιολογική κατάταξη με βάση διεθνή κριτήρια, δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία στα ελληνικά πανεπιστήμια…
Αποτελεί νεοφιλελεύθερη κυβερνητική επιδίωξη εδώ και μια δεκαετία στον απόηχο των συνθηκών της Μπολόνια και της Πράγας. Αποτελεί συμμόρφωση με τις οδηγίες του ΟΟΣΑ, του ΠΟΕ, του GATS και της ευρωπαϊκής στρατηγικής.
Η Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση [ΑΔΙΠ], η οποία εξετάζει το διδακτικό-ερευνητικό έργο, αλλά και την ποιότητα των προγραμμάτων σπουδών, έρχεται να εκπληρώσει τους στόχους των νόμων Διαμαντοπούλου-Αρβανιτόπουλου περί αξιολόγησης και κατ’ επέκταση περικοπή της χρηματοδότησης. Εξάλλου, σύμφωνα με τους νόμους αυτούς, η ΑΔΙΠ θα αξιολογεί, θα πιστοποιεί και θα προτείνει χρηματοδότηση των ιδρυμάτων.
Να σημειωθεί ότι στην τελευταία έκθεσή της για το 2013 πρότεινε τμήματα ΑΕΙ, αλλά κυρίως ΤΕΙ, με «ισχνή ακαδημαϊκή οντότητα» να γίνουν σχολές, με διάρκεια φοίτησης στα 2 ή 3 χρόνια, ενώ για γεωγραφικά απομακρυσμένα ΤΕΙ προτάθηκε η λύση των μεταλυκειακών επαγγελματικών σχολών.
Τι σημαίνει «ισχνή ακαδημαϊκή οντότητα»; Είναι ακαδημαϊκά «ισχνά» τα τμήματα που δεν παράγουν «απασχολήσιμους» εργαζομένους, στο όνομα της αγοράς; Μήπως τα γεωγραφικά απομακρυσμένα ΤΕΙ δεν είναι αποτέλεσμα της ίδιας ρουσφετολογικής πολιτικής, που έρχεται σήμερα δήθεν να «εξορθολογήσει»;

Επίσης, προτάθηκε μείωση των εισακτέων, στο όνομα της «μείωσης του φοιτητικού πληθυσμού». Η πρόταση αυτή έρχεται συμπληρωματικά δίπλα στο νέο Λύκειο, το οποίο, μετά από τρία χρόνια πανελλήνιες και συνεχή εντατικοποίηση, δύσκολα θα επιτρέπει την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Έτσι, το βάρος –και αυτό της χρηματοδότησης- θα πέφτει στα ιδιωτικά ιδρύματα.
Παράλληλα, η ΑΔΙΠ πρότεινε περιορισμό των τμημάτων ανά την Ελλάδα, σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις –που ανωτέρω αναλύθηκαν-, ψέγοντας μάλιστα το σχέδιο «Αθηνά» ως πιο συντηρητικό στις μεταρρυθμίσεις του.

Ας μην ξεχνάμε ότι πρόεδρος της ΑΔΙΠ, ο κ. Βαγγέλης Κουφουδάκης, είναι ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο της Λευκωσίας και αυτό της Ιντιάνα. Το πρώτο είναι ένα ίδρυμα όπου τα δίδακτρα αποτελούν καθεστώς και το δεύτερο ένα πανεπιστήμιο πλήρως προσαρμοσμένο στις απαιτήσεις της αγοράς, το οποίο μάλιστα, σύμφωνα με τη λίστα της Σαγκάης –που επικαλούνται- είναι πιο χαμηλά και από το ΕΚΠΑ, αλλά και από το ΑΠΘ…

Η ΑΔΙΠ εποπτεύεται από το υπουργείο Παιδεία και «διατυπώνει προτάσεις για τη λήψη μέτρων και την υιοθέτηση πρακτικών διασφάλισης και βελτίωσης της ποιότητας σε σχέση με τους στόχους του εθνικού συστήματος ανώτατης παιδεία και τις διεθνείς προδιαγραφές, εμπειρίες και πρακτικές».

Οι διεθνείς εμπειρίες και προδιαγραφές αφορούν τη διάλυση της δημόσιας, δωρεάν εκπαίδευσης…
Στην Ελλάδα μεταφράζονται σε δραστική μείωση των δαπανών για την παιδεία, μόλις στο 2,51% του ΑΕΠ πλέον, σε περικοπές ανθρώπινου δυναμικού και υποδομών, σε απολύσεις διοικητικών, σε ιδιωτικοποιήσεις, πειθάρχηση και αυταρχισμό, αλλά και τη δημιουργία μιας στρατιάς νέων, που θα έχουν προετοιμαστεί «καταλλήλως» για να ταιριάξουν στο εργασιακό μέλλον που οι νεοφιλελεύθερη πολιτική τους έχει στρώσει.

Μέσα σ’ όλα και ο κανονισμός…

Τον Νοέμβριο του 2013 η Σύνοδος των Πρυτάνεων παρουσιάζει νέο Πρότυπο Εσωτερικό Κανονισμό για να υιοθετηθεί από όσα ιδρύματα δεν τον έχουν υιοθετήσει, στα οποία, σημειωτέον, θα έπρεπε ήδη να έχει κοπεί η χρηματοδότηση περαιτέρω…

Ο ΠΕΚ προβλέπει ίδρυση Σχολής δια Βίου Μάθησης [προαιρετικά για κάθε ίδρυμα], ορίζει τη διαδικασία ίδρυσης, συγχώνευσης, κατάτμησης, μετονομασίας και κατάργησης τομέων τμημάτων.
Ακόμη, μεταξύ άλλων προβλέπει τη διάρθρωση των σπουδών σε τρεις κύκλους, με πιστωτικές μονάδες, ως και την προαιρετική οργάνωση σύντομου κύκλου σπουδών, προβλέπει διετείς τίτλους σπουδών στο προπτυχιακό επίπεδο, σχεδιάζει τις ειδικότερες αρχές οργάνωσης και λειτουργίας των προγραμμάτων σπουδών.
Ορίζει τη δυνατότητα οργάνωσης θερινών ταχύρρυθμων εξαμήνων [με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υποβάθμιση της γνώσης], τη σύσταση τεχνικού συμβουλίου και νομικής υπηρεσίας για την διοίκηση των ιδρυμάτων.
Επιπλέον, ορίζεται ειδική ολιγομελής Επιτροπής Παρακολούθησης της εκτέλεσης του οργανισμού, με πιθανή συμμετοχή εξωτερικών συμβούλων.
Ορίζεται χρονοδιάγραμμα γύρω στους 7 μήνες για την υλοποίηση του ΠΕΚ.

Πιο χαρακτηριστικά…

Ο ΠΕΚ κατευθύνει στη διάσπαση των πτυχίων σε κύκλους σπουδών, σε ένα πανεπιστήμιο με ήδη υποβαθμισμένα πτυχία και με εντατικοποίηση των σπουδών.  Παράλληλα ορίζεται με σαφή τρόπο η εισαγωγή πιστωτικών μονάδων και η αλληλουχία μαθημάτων, με ό,τι αυτό σημαίνει για το ενδεχόμενο εισαγωγής φραγμών ανάμεσα στα έτη.

Μάλιστα, στο τελικό ν/σ αναφέρεται ότι ως «διδακτικό σύγγραμμα θεωρείται κάθε έντυπο ή ηλεκτρονικό βιβλίο, περιλαμβανομένων των ηλεκτρονικών βιβλίων ελεύθερης πρόσβασης, καθώς και οι έντυπες ή ηλεκτρονικές ακαδημαϊκές σημειώσεις». Καταργείται δηλαδή σταδιακά το δωρεάν σύγγραμμα… Αφού μειώθηκε σε μόλις ένα…

Επικυρώνεται εκ νέου το όριο φοίτησης ν+2. Ορίζεται όριο εξετάσεων ανά μάθημα σε 6, μετά από τις οποίες ο φοιτητής διαγράφεται. Μετά τις πρώτες 3 ο φοιτητής εξετάζεται από τριμελή επιτροπή.

Ο ΠΕΚ, τέλος, επιβάλλει ότι οι φοιτητές θα εκπροσωπούνται από έναν εκπρόσωπο ο οποίος θα εκλέγεται από ενιαίο ψηφοδέλτιο, ουσιαστικά δαιμονοποιώντας την οργάνωση, τις συλλογικότητες και την έκφραση πολιτικής και συνδικαλιστικής δράσης. Μάλιστα, θεσπίζεται συνήγορος του φοιτητή, με στόχο τη «διαιτησία» στα προβλήματα των φοιτητών.


Εμείς καλούμε το ΦΣ ΕΜΜΕ να μην συμμετάσχει στην αξιολόγηση και να μην νομιμοποιήσει με την συμμετοχή του τη διαδικασία υποβάθμισης των ιδρυμάτων και της εκπαίδευσης.
Καλούμε το σύλλογο να καταρτίσει σύλλογο αιτημάτων που θα καταθέσει στην επιτροπή, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους αρνείται να συμμετάσχει, σε παράσταση διαμαρτυρίας την Τετάρτη 22/1/2014, στις 08:30, στη Σταδίου 5, ημέρα, ώρα και τόπο της διεξαγωγής της εξωτερικής αξιολόγησης.
Επιπλέον, καλούμε το ΦΣ να ορίσει μέρα και ώρα, κατά την οποία θα πραγματοποίησουμε παράσταση διαμαρτυρίας στον πρόεδρο του τμήματος, για το ζήτημα του κτηρίου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου