Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου 2014

Για ένα από τα καλύτερα τμήματα Επικοινωνίας στη Μεσόγειο και τη νότια Ευρώπη…

Πράγματι, κάπως έτσι περιγράφει η έκθεση εξωτερικής αξιολόγησης της Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση [ΑΔΙΠ] το τμήμα μας, βεβαιώνοντας πως την ίδια στιγμή είμαστε το καλύτερο της Ελλάδας στον τομέας της επικοινωνίας.

Για το πρώτο πράγμα, για το οποίο εκφράζεται αμφιβολία στην έκθεση είναι το γεγονός ότι ο συνεχώς συρρικνωμένος αριθμός μελών ΔΕΠ θα οδηγήσει το τμήμα σε σοβαρές ελλείψεις ως προς το επιστημονικό έργο, κάτι το οποίο θα υποβαθμίσει την ποιότητα του τμήματος σταδιακά. Φαίνεται πως οι αξιολογητές έχουν υπόψη τους το ότι ως το 2015 μεθοδεύεται η απόλυση του 40% των καθηγητών…

Την ίδια στιγμή είναι θετικό ότι μνημονεύεται η πλήρης έλλειψη χρηματοδότησης στα ΕΜΜΕ εδώ και δύο χρόνια [κάν’ τα πέντε όσον αφορά στον τομέα έρευνα] και η συρρίκνωση του διοικητικού προσωπικού κατά 60% μάλιστα, οι αξιολογητές ζητούν άμεση αύξηση της χρηματοδότησης, ώστε να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ύπαρξη του τμήματος.

Καλά ως εδώ… Το θέμα είναι χρηματοδότηση από πού;



Αυτό που οι αξιολογητές προκρίνουν είναι να ψάξει το τμήμα να βρει χρηματοδότηση στην αγορά. Και οι Κασσάνδρες επιβεβαιώνονται. «a possible market factor may offer the potential for needed funding/ …recommend the Department to... further seek funded research projects from private, public, and non-profit sources».

Λες και οι μη κερδοσκοπικές πηγές θα μας χρηματοδοτούν για την ψυχή της μάνας τους, επειδή μας αγαπούν… Και για τον ρόλο του υπουργείου Παιδείας ούτε λόγος… για τον ρόλο του υπουργείου που κόβει την χρηματοδότηση στην παιδεία για το 2014 στο 2,41% του ΑΕΠ όταν ο Μ.Ο. της Ευρώπης είναι στο 5%.

Το λένε ξεκάθαρα τα παιδιά… market factor… διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά.

Είναι χαρακτηριστικό ότι την τελευταία 5ετία στη χώρα μας, ο προϋπολογισμός για την παιδεία έχει συρρικνωθεί κατά 35,5%.

Αλλά είπαμε… Οι κοινωνικές δαπάνες του κράτους στην Ελλάδα είναι στο ίδιο επίπεδο με την Ουγκάντα…

Μια άλλη «καίρια» πρόταση των αξιολογητών είναι να συγχωνευτούν μαθήματα του προπτυχιακού, κοινώς να συρρικνωθεί το πρόγραμμα σπουδών και μαθήματα να κοπούν. «Α possible modification in the future might be to “package” elective courses together for students who are unsure about the possibilities of specialization».

Είναι πράγματι ενδιαφέρον το πώς «στολίζουν» την έλλειψη καθηγητών. Αντί να έρθουν καθηγητές να διδάξουν τα μαθήματα [δεδομένων των ελλείψεων που ανωτέρω περιγράφηκαν], ας τα κόψουμε χρεώνοντάς τα στην αβεβαιότητα των φοιτητών αναφορικά με την εξειδίκευση...

Μέσα σε όλα η αξιολόγηση προτείνει την αύξηση των πρακτικής υφής μαθημάτων, χωρίς από ό,τι φαίνεται να τη συνδέει απαραίτητα με τη μείωση των θεωρητικών, για τα οποία αναγνωρίζεται ότι εμπλουτίζουν σε σημαντικό βαθμό το πρόγραμμα σπουδών. Την ίδια στιγμή, τονίζεται ότι τα δύο σεμιναριακά μαθήματα του τέταρτου έτους τα οποία μπορεί κανείς να επιλέξει, αντί για πτυχιακή εργασία, πρέπει να σταματήσουν να αποτελούν επιλογή, καθώς δεν παρέχουν «ισάξιες εμπειρίες» στους φοιτητές…

Ως μια λύση προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του προγράμματος σπουδών προκρίνονται τα διαδικτυακά μαθήματα [«online only courses would benefit both students and the Department»].

Πτυχίο μέσω internet δηλαδή. Όπως οι σπουδές δια αλληλογραφίας του ant1. Άλλη μια προσπάθεια υποβάθμισης του χαρακτήρα και της ποιότητα των σπουδών της δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με στόχο στην επόμενη προσπάθεια εξίσωσής μας με τα ΙΕΚ, το χάσμα να μην είναι μεγάλο.

Ας μην ξεχνάμε ότι το 50% της επιδότησης του ΕΣΠΑ πηγαίνει στα ιδιωτικά ιδρύματα, την ίδια στιγμή που ο Αρβανιτόπουλος εγκαινιάζει το ΙΕΚ ΑΚΜΗ.

Ως προς επίρρωση του ίδιου επιχειρήματος; «We suggest that the Department develop and teach such as soon as possible: Β.A. and M.A. degrees offered online». Πτυχία προπτυχιακού και μεταπτυχιακού επί πληρωμή online…

Μια ακόμη πρόταση των αξιολογητών που αναδεικνύει την κατεύθυνσή τους προς την υποβάθμιση του πανεπιστημίου είναι η αγορά ηλεκτρονικών βιβλίων. Από τη μια αναγνωρίζεται η μικρή βάση της βιβλιοθήκης της Καλαμιώτου, και ως απάντηση στο πρόβλημα έρχεται πάλι το internet… Σταδιακά τα βήματα προς τη νομιμοποίηση της ολοκληρωτικής περικοπής συγγραμμάτων.

Να σημειωθεί πως η ιδέα της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού θεσμού, στο βαθμό που αξιολόγηση σημαίνει αξιολογική κατάταξη με βάση διεθνή κριτήρια, δεν έρχεται ως κεραυνός εν αιθρία στα ελληνικά πανεπιστήμια…

Αποτελεί νεοφιλελεύθερη κυβερνητική επιδίωξη εδώ και μια δεκαετία στον απόηχο των συνθηκών της Μπολόνια και της Πράγας. Αποτελεί συμμόρφωση με τις οδηγίες του ΟΟΣΑ, του ΠΟΕ, του GATS και της ευρωπαϊκής στρατηγικής.

Υπενθυμίζεται πως η ΑΔΙΠ πρότεινε περιορισμό των τμημάτων ανά την Ελλάδα, σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις –που ανωτέρω αναλύθηκαν-, ψέγοντας μάλιστα το σχέδιο «Αθηνά» ως πιο συντηρητικό στις μεταρρυθμίσεις του.

Ε, λοιπόν εμείς τους απαντάμε ότι δεν δεχόμαστε να υπαχθούμε στο νόμο της αγοράς. Η δημόσια παιδεία είναι δικαίωμά μας και υποχρέωση του κράτους να την πληρώνει.

Δεν δεχόμαστε να παίρνουμε πτυχία μέσω internet και επί πληρωμή.

Θέλουμε πτυχία με κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα, και όχι πτυχία από πετσοκομμένα προγράμματα σπουδών.

Κανείς φοιτητής χωρίς πτυχίο, κανείς νέος χωρίς δουλειά.


Θα ζήσουμε αλλιώς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου